העיסוי תורם רבות לכל מערכות הגוף ויעיל בעיקר כדרך למנוע מחלות. תועלת העיסוי מתבטאת בסיפוק צורכי הגוף מההיבט הרפואי וכן מההיבט הנפשי.

לסוגי העיסוי השונים השפעות מגוונות על גוף האדם: העיסוי ממריץ ומשפר את זרימת הדם והלימפה, מעניק לשרירים ולרקמות הרכות בגוף האדם גמישות ומונע התכווצויות שרירים, מפחית דלקות וכאבים, משפר את טווח התנועה של המפרקים ועוד.

מערכת העצבים

לעיסוי ישנה השפעה מרגיעה מאוד על מערכת העצבים. הזנתם של העצבים על ידי הדם מתבצעת בצורה טובה יותר ופעילותם משתפרת. השפעת העיסוי חיונית בתור טיפול מונע יומיומי עבור מערכת העצבים. שיפור חילוף החומרים ברקמות העצבים בזמן העיסוי מביא לשיפור האיכות התפקודית של סיבי העצבים. כך גם עצב קטוע, משתקם מהר יותר כאשר מעסים את הרקמות הפגועות באופן קבוע.

מערכת הדם והלימפה

העיסוי תורם להאצת מחזור הדם ולהתרחבות כלי הדם הפעילים, דבר המביא לזרימת דם טובה יותר ובכך מקל על פעילות הלב. בדרך זו העיסוי מקל גם על זרימת הדם שחוזר אל הלב (העני בחמצן) ומהווה טיפול מונע להתפתחות בעיות וורידים וכלי דם. באופן כללי, העיסוי במיטת וייטל ראיס מגביר את זרימת הדם והופך את מחזור הדם לבריא יותר.

מערכת הלימפה היא מערכת נימים, צינורות דקי דופן וקשרי לימפה המוליכים נוזל דמוי פלזמה ותאים מן הרקמות אל כלי הדם. המערכת היא חלק ממערכת החיסון. למערכת הלימפה אין לב משלה ותנועת הלימפה מתרחשת לאט מאוד, כ- 4-5 מ"מ בשנייה. עיסוי יומיומי, התעמלות, מקלחת חמה המתחלפת לקרה וכד', מונעים קיפאון של זרימת הדם בוורידים והלימפה., מה שפוגע בחילוף החומרים וגורם להזדקנות הגוף. שיטות העיסוי בדפיקות, מביאות להתכווצויות והאטה של זרימת הלימפה. אך הלישה והמעיכה (בעזרת גלגלות העיסוי של המכשיר של וייטל ראייס), מאיצות באופן משמעותי את זרימת הלימפה.

שרירים
בעזרת מיטת וייטל ראייס ניתן לעסות קבוצות שרירים נרחבות של הגוף והגפיים. תחת השפעת העיסוי משתפר מצב השרירים: גמישותם, צמיגותם, קשיחותם וביצועים פיזיולוגיים כמו התכווצות, ערנות ומוליכות (הפעילות החשמלית של השרירים). בנוסף, גוברת העשרת השרירים בדם, מה שמספק איזון בין הכנסת החמצן לבין סילוק הפחמן הדו חמצני והחנקן. כך גם גוברת אספקת הפחמימות אל השריר, על מנת ליצור אנרגיה לסיבי השריר ולסלק פסולת. כמו כן מואצים תהליכי חמצון-חיזור, מאוכסנים חומרי חילוף שלא עברו חמצון מלא, וגודלת מסת השריר וכוחו.

בעת עיסוי, שרירים מכווצים נרפים, ושרירים חלשים ומנוונים מגיעים לטונוס. הודות לכך, בעזרת העיסוי ניתן לישר עקמת בעמוד השדרה, להוריד את הלחץ מהדיסקים הבין חולייתיים, ולשקם חילוף חומרים באזורים סביב עמוד השדרה. דבר המהווה טיפול מונע וריפוי של אוסטיאוכונדרוזיס.

עור
בעת עיסוי על מיטת וייטל ראייס נוצר ניקוי מכני של העור וסילוק של תאים מתים, מה שמשפר את נשימת העור ומעלה את רגישות קצוות העצבים. עיסוי מעלה את כמות נימי העור הפעילים, מגביר את זרימת הדם בנימים, מגביר את הזנת הדם באזור המעוסה ומשפר את הזנת הרקמות. כמו כן מחוזקת הפרשת תוצרי פירוק דרך העור ומופעלות בלוטות הנמצאות בו. תזוזת העור בעת העיסוי והיווצרות הורמוני רקמות מביאים לשיפור אלסטיות העור והגברת הטונוס שלו.

עיסוי מצעיר את העור. במזרח, עיסוי יומיומי הוא חלק מתרבות הבריאות. לכן, אפילו בעת זקנה לתושבי מדינות המזרח אין קמטים!

כפי הנראה מהניסוי הקטן הזה, ניתן להסיק כי לעיסוי תפקיד חשוב באספקת תנאים נורמאליים לתפקוד הגוף. אם לא לבצע עיסוי מונע יומיומי, בגוף ייווצרו קיפאונות בדם ובלימפה (דבר הגורם לשיבוש בחילוף חומרים, הרעלת הגוף, הצטברות מלחים, ומוות של העור). בנוסף, תדרדר פעילות מערכת העצבים הפריפרית (הנמכת רגישות, חוסר תחושה בגפיים וכד'). מבחינת השרירים, שרירים מכווצים יהפכו לרקמת חיבור גסה (הסיבה הראשונית להופעת אוסטיאוכונדרוזיס), ושרירים לא מאומנים יתנוונו, בכך יחלש ה"מחוך" השרירי (הסיבה לעקמת).

הגוף לא יכול לעסות את עצמו. אנחנו צריכים לספק לגוף עיסוי יומיומי. במידה ולא נעשה זאת, אנו מקבלים "זר" של מחלות. בדוגמה הזאת נראית חוכמת הרפואה המזרחית: לא לרפא את המחלה, אלא ליצור תנאים טובים לתפקוד הגוף, שבעצמו יוכל להסתדר עם כל מחלה.