בגוף האדם יש קרוב ל- 100 טריליון תאים חיים. בכל יום מיוצרים בגוף האדם מיליארדים של תאי דם אדומים, לבנים וטסיות שמחליפים תאים שהזדקנו ונהרסו.

לכל תא יש את הצרכים הבסיסיים להם הוא זקוק על מנת להתקיים ואת רוב הצרכים הללו התאים מקבלים מהדם. לכן, בריאות התאים בגוף והתחדשותם התקינה תלויה בין היתר באיכות הדם. זאת הסיבה שעוד מימי קדם, מכנים את הדם – "נהר החיים" ומחשיבים אותו לאחד מיסודות הבריאות החשובים בגוף שצריך לתחזק.

תפקידי הדם העיקריים:

• אספקת חומרים
הדם הוא אמצעי הולכה. הוא מעביר חמצן מהריאות או הזימים ואת תוצרי מערכת העיכול אל התאים ומסלק מהתאים עודפי פחמן דו-חמצני וכל סוג פסולת אחרת. כמו כן הדם מוביל חומרי מזון לכל תאי הגוף, דרכו מובלים גם הורמונים ותאי דם לבנים.

• ויסות חום הגוף
לדם תפקיד חשוב בשמירה על טמפרטורה קבועה של הגוף אצל בעלי חיים בעלי דם חם. טמפרטורת גוף האדם במצב רגיל צריכה לנוע סביב 37 מעלות. מרכז ויסות חום הגוף נמצא בהיפותלמוס – חלק מהמוח המוארך. מרכז זה רגיש מאוד לכל שינוי בטמפרטורת הדם שזורם דרכו, והוא משפיע על התהליכים שאחראים לספוג או לפלוט חום בהתאם לצורך.

• הגנת הגוף מחבלות או זיהומים
את התפקיד הראשי בקיום תכונה זו בדם, משחקות כדוריות הדם הלבנות. הן מגיעות למקום הפציעה ומתמקמות סביבה. הכדוריות הללו מסוגלות להשמיד חיידקים על ידי האנזימים שבהן, ובכך הן מונעות התפשטות זיהום בתוך הגוף. כדוריות הדם הלבנות משתתפות גם בהשמדת רקמות מתות או פגועות.

כאמור, דם הוא נוזל הזורם בכלי הדם. זרימתו, המכונה מחזור הדם, מווסתת על ידי הלב. חלק ניכר מצרכי הגוף מתקבל באמצעות הדם אשר מספק לתאי הגוף חמצן וחומרי מזון ומסלק מהם פחמן דו-חמצני וחומרי פסולת נוספים לכיוון הריאות, הכליות ועוד, אשר מפרישים אותם אל מחוץ לגוף.

מחלות של מערכת הדם הן רבות. מעל ל- 80% מהאנשים המבוגרים הם בעלי דם כהה וסמיך, מה שמהווה סיבה להתפתחות מחלות רבות והזדקנות של הגוף. כאשר הדם סמיך, זרימת הדם מואטת וכך מואטים כל התהליכים הפנימיים בגוף שאינם מקבלים את אספקתם בזמן ופינוי הפסולת מתעכב ומשתבש. עם הזמן עלולות להתפתח בעיות כמו למשל היצרות של כלי הדם עקב שקיעת מוצקים שומניים על גבי הדפנות ודלקות משניות. בהדרגה בעיות אלו גורמות להיצרות וסתימה של כלי הדם עד לכדי חסימה מלאה. חסימה כזו קרויה אוטם. כאשר היא מתרחשת במוח מדובר בעצם בשבץ ואילו כאשר מתרחשת בעורקי הלב מדובר באוטם בשריר הלב (המוכר בכינוי התקף לב).

חום אינפרא-אדום רחוק המוקרן באופן טבעי מאבני הג'ייד (נפריט) במכשירים של וייטל ראיס, מאיץ את זרימת הדם, מחמם ומדלל את הדם ותורם לניקוי עמוק של הגוף משומנים מיותרים ורעלים. בדרך זו ניתן למנוע התפתחות של מחלות רבות ואף להשיג שיפור ניכר במחלות שכבר פקדו את הגוף. הטיפול המשולב במיטת העיסוי מעניק לגוף תנאים אופטימאליים לשיקום וחיזוק הגוף ומהווה טיפול מונע וריפוי של אחד היסודות המרכזיים של הבריאות – מערכת הדם.